VDO Takograf Kullanım Klavuzu Erişimi İçin Tıklayın
Takograf Kullanım
Takograflar, tır, kamyon ve otobüs gibi ağır ticari araçlarda kullanılmaya başlandığından beri, sürücülerin sürüş ve dinlenme sürelerine uymalarını sağlamak için önemli bir araç haline gelmiştir. Özellikle Avrupa Birliği ülkelerinde yasal zorunluluk olan dijital takograflar, şoförlere günlük sürüş sürelerini ve ara verme sürelerini takip etme görevi vermektedir. Bu nedenle sürücülerin takograf kurallarına dikkat etmeleri hayati önem taşımaktadır. Bu makalede, tır, kamyon ve otobüs gibi dijital takograf kullanan şoförlere yönelik sürüş ve dinlenme süreleri hakkında bilgiler vereceğiz.
Takograf Kullanımında Sürücünün Görevleri
Sefer başlangıcında o ana kadar kaydedilmiş sürücü aktivitelerini takograf kağıdına işlemek veya
zaman kayıtlarını dijital takografa girmek.
Takograf kağıtlarını ve/veya önceden bastırılmış çıktıları (bozuk, ve gerekirse gerekirse hesaba katılması
muaf olan günlerin belgelerini de), devam eden gün ve önceki gün 28 gün için doldurmak.
Takograf cihazının arızalanması halinde, seferin tamamlanması bir haftadan daha uzun sürecekse,
cihazı en kısa sürede tamir ettirmek.
Takograf kağıdını veya sürücü kartını normal olarak çalışma süresi bitiminde cihazdan çıkarmak.
Analog takograf cihazlarında, saati ruhsat veren ülkenin zaman dilimine göre ayarlamak ve ülke kodunu
güncellemek.
Kişiye bağlı bir işlem olduğundan araç değiştirirken takograf kağıdını veya sürücü kartını yanına almak.
Çift şoförlü seferlerde, sürücü değişiminde takograf içindeki kağıdı ve şoför kartını değiştirmek.
Günlük Sürüş
Nolmal Günlük Sürüş
4.5 SAAT SÜRÜŞ | 45 DK MOLA | 4.5 SAAT SÜRÜŞ |
esidir.
GÜNLÜK SÜRÜŞ SÜRESİNİN UZATILMASI
4.5 SAAT SÜRÜŞ | 45 DK MOLA | 4.5 SAAT SÜRÜŞ | 1 SAAT SÜRÜŞ |
SÜRÜŞE BÖLÜMLER HALİNDE ARA VERİLMESİ
2 SAAT SÜRÜŞ | EN AZ 15 DK MOLA | 2.5 SAAT SÜRÜŞ | EN AZ 30 DK MOLA | 4.5 SAAAT SÜRÜŞ |
1. mola 15 dak. ve 2. mola 30 dak. olmalıdır. Sıralama yukarıdaki gibi tespit edilmiştir,
değiştirilmemelidir. Toplam 45 dakikalık bir molanın ardından azami 4.5 saatlik yeni bir sürüş süresi başlar.
İKİ HAFTALIK SÜRÜŞ
Haftalık sürüş süresi, önceki haftanın sürüş süresine göre belirlenir. İki hafta içinde toplam sürüş süresi 90 saati geçemez.
İKİ HAFTALIK SÜRÜŞ
PAZARTESİ ……CUMARTESİ | HAFTALIK DİNLENME SÜRESİ 45 SAAT | YENİ HAFTA BAŞLANGICI AZAMİ ALTI 244 SAATLİK ZAMAN DİLİMİ |
HAFTALIK DİNLENME SÜRESİ 45 SAAT | ALTI 24 SAATLİK ZAMAN DİLİMİ | HAFTALIK DİNLENME SÜRESİ 24 SAAT | ALTI 24 SAATLİK ZAMAN DİLİMİ | HAFTALIK DİNLENME SÜRESİ 45 SAAT |
HAFTALIK DİNLENME SÜRESİNİN KISITLAMASI
En geç altı 24 saatlik zaman diliminden sonra haftalık dinlenme uygulanmalıdır. Azaltılan süre daha sonra telafi edilmelidir. Bu telafi, en az 9 saatlik günlük veya haftalık dinlenme süresi ilavesi ile yapılır.
Kısaltılmış hafta tatili uygulamasını takip eden 3. hafta bitmeden ek dinlenme süresi kullanılmalıdır.
GÜNLÜK DİNLENME SÜRESİNİN DAĞILIMI
AKTİVİTE | 3 SAAT DİNLENME | AKTİVİTE | 9 SAAT DİNLENME |
Günlük dinlenme süresi 2 bölüm halinde kullanılabilir.
Günlük veya haftalık dinlenme süresini takip eden 24 saat içinde 12 saatlik dinlenme iki bölüm halinde olabilir.
GÜNLÜK DİNLENME SÜRESİNİN DAĞILIMI
15 SAAT AKTİVİTE | 9 SAAT KISA DİNLENME | 2 SAAT DİNLENME Bu 2 saat çıkarılır. Ek dinlenme süresine gerek yoktur. | 13 SAAT AKTİVİTE |
Haftalık dinlenme süresi sırasında günlük dinlenme süresinin kısaltılmasına 3 defaya kadar izin verilir.
Günlük Dinlenme Süresinin Bölünmesi
GÜNLÜK DİNLENME 5 SAAT | 1 SAAT | GÜNLÜK DİNLENME 6 SAAT |
Günlük Dinlenme 3 Saat | 0.5 Saat | Günlük Dinlenme 4 Saat | 0.5 Saat | Günlük Dinlenme 4 Saat |
Çift Sürücü Günlük Dinlenme Süresi
4.5 Saat Sürüş | 4.5 Saat Bekleme | 4.5 Saat Sürüş | 4.5 Saat Bekleme | 1 Saat Sürüş | 2 Saat Çalışma | 9 Saat Dinlenme |
4.5 Saat Bekleme | 4.5 Saat Sürüş | 4.5 Saat Bekleme | 4.5 Saat Sürüş | 1 Saat Bekleme | 2 Saat Çalışma | 9 Saat Dinlenme |
30 saatlik bir süre içinde 9 saatlik bir dinlenme yer almalıdır.